
Lise Hovik
Professor i drama og teaterExpert ⭐️

Professor i drama og teaterExpert ⭐️
Lise Hovik
Departments
Faggruppe for drama | Institutt for språk, kunst og kultur
Cristin ID
34695Dissemination
- LectureTableausamtaler om kunstpædagogik og materialitet med forskere fra BLÆK
- InterviewDrama som medisin
- PosterVinterbøkens riddere
- LectureNetværk, blæk, tråd og frø – legende æstetiske forbindelser og tilblivelser
- LectureØvelser med frø
- Academic lectureKunstnerisk forskning som lydhørt samspill - et bokprosjekt om sympoetisk kunstpedagogikk for og med barnehagebarn
- LectureAnimalium - Verken fugl eller fisk!
- LectureLydhørt samspill, samskapende og lekende prosesser med barn
- LectureAnimalium som stedsspesifikk scenekunst
- Academic lectureTowards a Dramaturgy of Sympoietic Worlding
- LectureLydhør - sympoetiske prosesser i samspill med barnehagebarn
- InterviewEn perfekt kombinasjon at barn og kunstnere kan utforske sammen. Intervju med prosjektleder i Lydhør, Lise Hovik
- LectureSympoetisk samspill. Fra interaktivitet til intraaktivitet i kunst for de yngste barna
- LectureLydhør and the Sympoiesis of Seeds
- Academic lectureMetoder og forståelsesrammer for en interdiscipliær praksis med teater for småbørn: Lydhør i Kongsgården
- Academic lectureLydhør og barnehagelærerenskunstfaglige profesjonsforståelse
- Academic lectureNordic Childhoods and Theatre for the Very Young
- LectureAnimalium Visning. Guidet omvisning i en virtuell utstilling.
- LectureStøtteordninger for kunstnerisk forskning på teater for de aller minste: Verken fugl eller fisk?
- Academic lectureAffective Approaches to Artmaking for Early Years
- Academic lectureTheatre for Early Years Workshop i Hong Kong
- Academic lecturePosthumanisme og kunst for barnehagebarn
- LectureGreat art for Young Children / Stor kunst for små barn
- LectureBetydningen av affekt i kunst for barnehagebarn
- LectureHvor blir det av Småkunsten?
- LectureThe relational aesthetics of toddler theatre
- Academic lectureAffects of Toddler Theatre
- LectureInternational Experiences. Baby Theatre in Norway. Conference presentation.
- LectureDeleuze, Guattari – Verken Fugl eller Fisk. En filosofisk samtale med utgangspunkt i forestillingen og Kapittel 11 Omkvædet av Deleuze & Guattari
- Academic lectureIntensiteter i teater for toddlere
- LectureExperimental form in performing arts for small children
- Academic lectureMethods and Methodology in Artistic Research on Theatre for the Very Young
- Academic lectureMum´s Dancing - Affective research through decentered artistic experiences
- Academic lectureKeynote: Improvisation and free play as principles guiding artmaking for babies
- LectureSmåbarnsaffekter. Om hvordan alt påvirker oss; omgivelser, objekter, bilder, former, følelser, lyder, hendelser, teater.
- Academic lecturePerformativ analyse i forskning som involverer kunst, improvisasjon og små barn
- Academic lectureForsker i affekt. Performativ analyse i et kunstnerisk forskningsprosjekt
- Academic lectureReflections on Interactivity in Performances for Children
- LectureTyranni eller magi? Interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
Publications
- TextbookLydhørt samspill. Samskapende økosentrisk kunstpedagogikk med små barn
- Academic articleFletværk. At flette sammen – en artikel om bærekraft / bæredygtighet / hållbarhet
- Academic articleSpiderman redder verden med spindelvev av plast.
- Article in business/trade/industry journalMaterielle og relationelle invitationer i forskningsnetværket BLÆK (Børn, leg æstetik og kunst)
- Article in business/trade/industry journalDypdykk i stedsspesifikk scenekunst
- Popular scientific articleOperafrø som stedsspesifikk forestilling
- Popular scientific articleOm å sette steder i spill, om steder som subjekt eller objekt, og må det stedsspesifikke nødvendigvis foregå utenfor BlackBoxen?
- Performing ArtsOperafrø
- Academic articleBarns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre
- Academic articleØkologiske perspektiver i scenekunst for barn
- Article in business/trade/industry journalClimate action and creative climate justice
- Academic literature reviewIntroduction: Co-creating a catalyst for sustainable development
- EditorialLeder DRAMA - Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
- Performing ArtsAnimalium på Nils Aas Kunstverksteder
- Performing ArtsAnimalium på barnehageturne i fylket, 2022
- Popular scientific articleAnimalium som stedsspesifikk forestilling
- Article in business/trade/industry journalFrom interactivity to intra-activity in performing arts for children
- Non-fiction bookProsjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen
- Programme participationDe to gamle og livets tre. Presentasjon og lydhør samtale med Atle Krogstad.
- Performing ArtsAnimalium på biblioteket og på Vrimmelfestival 2021
- Feature articleDear recipient
- Performing ArtsBaby Becomings på Rosendal Teater
- Performing ArtsAnimalium Performance i utstillingen A Beast, a God and a Line på Kunsthall Trondheim
- Academic articleBaby Becomings. Towards a Dramaturgy of Sympoietic Worlding
- Performing ArtsHimmel og Hav (0-2 og 3-5 år)
- Performing ArtsOperafrø. Forprosjekt
- ReportBarnehagebarns kunstmøter på museum
- Academic articleLydhørt Samspill. Oppmerksomhet på lyd ved bruk av ReMida-materialer med de aller minste i barnehagen.
- Academic articleBecoming small: Concepts and methods of interdisciplinary practice in theatre for early years
- Popular scientific articleThinking with Theatre. The Sympoiesis of Theatre for Early Years
- Performing ArtsAnimalium Stunt. Åpningen av Rosendal Teater 25.8.2019
- Academic articleAnimalium Vis
- Popular scientific articleVerken Fugl eller Fisk. Affektive sceniske platåer for små barn. Kunstnerisk forskning med posthumanistisk teamtikk
- Performing ArtsAnimalium Performance. I Anna Daniells utstilling KONFERANSE på Kunsthall Trondheim
- Performing ArtsBaby Becomings på Hamar Kulturhus 16.03.2019
- Popular scientific articleWhat Kind of Art? Notes on conventions in a new artistic field
- Academic chapter/article/Conference paperArtistic exploration of a storyteller’s expressive repertoire in events with toddlers
- Academic articleThe Red Shoes Project Revisited
- Performing ArtsBegynnelser - Verken Fugl eller Fisk (3-5 år)
- Performing ArtsBaby Becomings - Verken Fugl eller Fisk (0-2)
- Performing ArtsLydhøre Ører - Et kunstnerisk utviklingsprosjekt i samarbeid med LYDHØR og ReMida - senter for kreativt gjenbruk i Trondheim
- Popular scientific articleManifest for en analog dramapedagogikk
- Academic literature reviewOpp som en drage! En omtale av Mona Wiigs doktoravhandling
- Academic articleArtistic Research in Theater for Early Years: Methodological Movements in Mum’s Dancing
- Performing ArtsBaby Body, forestilling med dans og musikk for de aller yngste
- ChapterDu skal få høre fuglesang: Mellom fugl og menneske
- Academic chapter/article/Conference paperDeltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn. Innledning
- ChapterUgler i mosen. Kapittel 3 i Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn
- Academic chapter/article/Conference paperSCESAM – Et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
- TextbookDeltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn
- Performing ArtsVerken Fugl eller Fisk - et kunstnerisk forskningsprosjekt om betydningen av affekt i teater for de aller minste
- Academic articleMed-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
- Musical performanceSPURV på Bærum Kulturhus, Sandvika
- Musical performanceSPURV på KIMEN Kulturhus, Lokstallen, Stjørdal
- Academic articlePresentation: The SceSam Project – Interactivity in Children’s Theatre
- Article in business/trade/industry journalThe Red Shoes / De Røde Skoene
- Musical performanceSPURV på SAND-festivalen, Kristiansand
- Academic articleThe SceSam Project - Interactive dramaturgies in performing arts for children
- Feature articleHvor blir det av kunstsatsingen for de minste?
- Popular scientific articleThe Red Shoes Project - Democracy in Theatre for the Very Young