
Banebrytende arbeid
Stacy Schneider har hatt gjesteforelesning på høgskolen og sammen med Kerri-Lee Schneider og Dr. Marinda Swart har de hatt mange møter med den norske prosjektgruppa, bestående av Gjertrud Stordal, Gry Mette Haugen, Sine B. Hansen, Birgitte Ljunggren, Line-Marie W. Hatle, Paal E. Salvesen, Anita Lie Kvien, Ingunn Elder, Arnt Nordli og Marit Pettersen,
Sammen har DMMH og STADIO utviklet 3 arbeidspakker som delvis går inn i hverandre:
• Studentutveksling og undervisning
• Forskning
• Felles kompetanseutvikling
Studentutveksling
Studentutveksling utgjør en stor del av Learning to Lead, herunder undervisning om ledelse av mangfold og inkludering. Bachelorstudenter har mulighet til å reise på et 3 måneders opphold hos partnerinstitusjonene, og studenter fra Master i barnehageledelse kan reise på et 4 ukers feltarbeid som del av masteroppgaven sin. I tillegg har samarbeidet gitt studenter ved Master i spesialpedagogikk mulighet til å ha 4 uker praksis i barnehage eller skole i Sør-Afrika.
- Studentutveksling er et kraftig verktøy, mener Kerri-Lee Schneider.
- Studentene lærer å akseptere komplekse forhold, forstå hvordan man definerer noe ut i fra egen bakgrunn og kulturelle perspektiver, og at andre mennesker dermed kan se ting på andre måter. Samtidig gir utveksling erfaringer med at det mye er felles og at man kan ha de samme erfaringene på tvers av ulike kontekster.
Forskerne legger vekt på relasjoners betydning for prosjektet.
- Relasjoner er tillitsbyggende, opplysende og styrkende. Mye av læring handler nettopp om hvordan vi ser andre mennesker. Hvordan vi kan endre holdninger og perspektivene våre – hvordan vi underviser, hvordan vi møter andre. Hvordan vi bruker språket er også viktig. Vi jobber med inkluderende språk, hvordan får vi studentene til å forstå at de inkluderer eller ekskluderer gjennom ordene de bruker og hvordan man formulerer seg.

- Noe av det som har gjort sterkest inntrykk på oss er å observere barna i leken. I Sør-Afrika kontrollerer lærerne barns lek og forteller dem hva og hvor de kan leke. Vi opplevde noe helt annet i Trondheim. Det er en annerledes maktbalanse mellom voksne og barn, og en veldig stor forskjell i synet på barn. Barna blir sett på som mer selvstendige i en norske barnehage, mens hjemme blir de ansett som veldig avhengige av de voksne, forteller de.
- Synet på læring i de to landene våre er også veldig ulike, barna spiller en mer aktiv rolle i Norge, sier Dr. Swart.
- Her handler det ikke om å være forsiktig, det handler om å teste ut. Jeg ville automatisk ha bedt barna om å være forsiktige i leken, her får de selv teste ut hva de mestrer. Det er veldig opplysende. Når barna har ansvar og får ta sine egne avgjørelser forstår vi hva de faktisk er i stand til.
Forskning
- Vi må utvikle kunnskap sammen og dele på eierskapet, mener den sør-afrikanske prosjektgruppa.
- En nøkkelkomponent i samarbeidet er felles undervisning og veiledning av studenter på master i barnehageledelse. Samtidig som studenter tilbys utveksling i Cape Town og skriver en masteroppgave som en del av oppholdet, utvikler vi kunnskap både om barnehageledelse og om veilederrollen gjennom internasjonalt samarbeid, forteller Gjertrud Stordal.
Det skal skrives flere artikler i prosjektet, som forskerne skal samarbeide om. Et område det forskes på, er studentenes erfaringer og utbytte av utvekslingsopphold i hverandres land. Et annet er hvordan internasjonalt samarbeid bidrar til kompetanseutvikling for prosjektdeltagerne fra de to utdanningsinstitusjonene.

Kompetanseutvikling
Som en del av prosjektet, er det utviklet et digitalt nettkurs som skal støtte studentenes læring og utvikling av ledelseskompetanse for mangfold og inkludering underveis i utvekslingsoppholdet, med felles undervisning av faglærere fra begge samarbeidsinstitusjonene. Siste ledd i rekken er utvikling og utprøving av et virtuelt utvekslingstilbud for studenter som ikke selv har anledning til å reise på fysisk utveksling.
I tillegg arrangeres det hvert semester 4 workshoper som samler alle deltagerne i prosjektet. Der deler deltagerne perspektiver og erfaringer knyttet til ulike tema og diskuterer nøkkelbegreper som er som er sentrale i prosjektet, særlig knyttet til ledelse av mangfold og inkludering. Ofte inviteres det inn gjesteforelesere som tilbyr nye kunnskap og perspektiver som prosjektet lærer av.