Målgruppe for dagene var ansatte i barnehagene, og ansatte fra universitet og høgskoler.
Et trøndersk samarbeidsprosjekt
Tiltaket kom i gang etter et initiativ mellom DMMH og Nord universitet.
- Regional kompetanseutvikling for barnehagene (REKOM) i Trøndelag bygger på en langsiktig plan der et av målene har vært å sikre samiske perspektiver inn i alle barnehagene i Trøndelag, basert på Retningslinjer for tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling. Gjennom dette arbeidet har en arbeidsgruppe utarbeidet flere tiltak, forteller Elin Børve fra Nord Universitet.
- REKOM-arbeidet fanget vi opp at det er et stort behov i barnehagene i hele fylket for å heve kompetansen knyttet til tema som omhandler samisk språk og kultur, fortsetter Børve.
- Utdanningsdirektoratet har sett på implementering av rammeplanen for barnehagene, og der har det også kommet fram at barnehagene opplever mangel på kunnskap om samisk språk og kultur, supplerer Berit Sunnset fra Statsforvalteren i Trøndelag.
Begge deltar i arbeidsgruppa som har vært med på å planlegge inspirasjonsdagene. Øvrige deltakere i arbeidsgruppa er Anita Vangstad fra DMMH, Eva Bruvoll Bach leder av Indre Namdal kompetansenettverk, Randi Aasen enhetsleder barnehage i Holtålen kommune og Ellen-Marit Gaup fra SEAD-Statped. For å lede de tre inspirasjonsdagene bidro Pål Heide Kielland, Ann-Kristin Aalberg og Liv Damås.
Erfaringer fra dyktige pedagoger
- Det var viktig for oss at inspirasjonsdagene var praksisrelevante, forsetter Berit Sunnset.
- Vi var opptatt av å få med oss pedagoger fra barnehagene i Trøndelag, som har kunnskap og erfaringer med å arbeide med det samiske, til å bidra på inspirasjonsdagene.
Hoveddelen av innholdet i dagene var nettopp presentasjonen fra pedagogene. Pedagogene delte egne erfaringer, men hadde også er felles blikk på hvordan det kan det arbeides med samisk språk og kultur i barnehagen og hvorfor barnehagene skal arbeide med samisk språk og kultur.
Den første samlingen fant sted på Støren i oktober. Her deltok Aino Danielsen, fra Ystarhagan barnehage i Røros. John Boine Somby, fra Ferista friluftsbarnehage i Trondheim delte av sine erfaringer på samlingen i Trondheim. I Namsos var det barnehagelærerne Lene Johannessen og Heidi Gipling fra Vangstunet barnehage i Namdalseid som engasjerte deltakerne.
Felles info og tips om verktøy
Inspirasjonsdagene hadde også en felles del med presentasjon av aktuelle verktøy:
- Presentasjon av Samsnakk, et nytt refleksjonsverktøy for samisk språk og kultur i barnehagen, som blir tilgjengelig for alle barnehager i Trøndelag.
- Info om SEAD ved Aasta Joma Granefjell
Granefjell fortalte hva SEAD arbeider med, og hvordan de kan bidra i både individrettede- og systemrettede tjenester. Hvilke kartleggingsmateriell og læringsressurser som kan brukes i barnehagen.
- Støttemateriell fra Utdanningsdirektoratet (Udir)
Petrine Remman og Cecilie Langholm fra Udir viste til ulike nettsteder der barnehagene kan hente ressurser og få inspirasjon.
- Evalueringer fra dagene viser at deltakerne er veldig fornøyde. Særlig var erfaringene fra pedagogene i barnehagene veldig nyttige. Oppfølging av arbeidet med samisk språk og kultur vil fortsette. Intensjonen er å lage webinarer om tematikkene, og bruken av Samsnakk vil følges opp, forteller Anita Vangstad fra DMMH.




