DMMH | Samiske inspirasjonsdager

Samiske inspirasjonsdager

  • Publisert: 05.12.2025
  • Oppdatert: 15.12.2025

I høst har Statsforvalteren i Trøndelag, Dronning Maud Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Nord universitet, SEAD (Samisk spesialpedagogisk støtte) og representanter fra barnehagesektoren arrangert tre inspirasjonsdager om samisk språk og kultur i barnehagen. 

Målgruppe for dagene var ansatte i barnehagene, og ansatte fra universitet og høgskoler.

Et trøndersk samarbeidsprosjekt

Tiltaket kom i gang etter et initiativ mellom DMMH og Nord universitet.

- Regional kompetanseutvikling for barnehagene (REKOM) i Trøndelag bygger på en langsiktig plan der et av målene har vært å sikre samiske perspektiver inn i alle barnehagene i Trøndelag, basert på Retningslinjer for tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling. Gjennom dette arbeidet har en arbeidsgruppe utarbeidet flere tiltak, forteller Elin Børve fra Nord Universitet.

- REKOM-arbeidet fanget vi opp at det er et stort behov i barnehagene i hele fylket for å heve kompetansen knyttet til tema som omhandler samisk språk og kultur, fortsetter Børve.

-  Utdanningsdirektoratet har sett på implementering av rammeplanen for barnehagene, og der har det også kommet fram at barnehagene opplever mangel på kunnskap om samisk språk og kultur, supplerer Berit Sunnset fra Statsforvalteren i Trøndelag.

Begge deltar i arbeidsgruppa som har vært med på å planlegge inspirasjonsdagene. Øvrige deltakere i arbeidsgruppa er Anita Vangstad fra DMMH, Eva Bruvoll Bach leder av Indre Namdal kompetansenettverk, Randi Aasen enhetsleder barnehage i Holtålen kommune og Ellen-Marit Gaup fra SEAD-Statped. For å lede de tre inspirasjonsdagene bidro Pål Heide Kielland, Ann-Kristin Aalberg og Liv Damås.

Erfaringer fra dyktige pedagoger

- Det var viktig for oss at inspirasjonsdagene var praksisrelevante, forsetter Berit Sunnset.

-  Vi var opptatt av å få med oss pedagoger fra barnehagene i Trøndelag, som har kunnskap og erfaringer med å arbeide med det samiske, til å bidra på inspirasjonsdagene. 

Hoveddelen av innholdet i dagene var nettopp presentasjonen fra pedagogene. Pedagogene delte egne erfaringer, men hadde også er felles blikk på hvordan det kan det arbeides med samisk språk og kultur i barnehagen og hvorfor barnehagene skal arbeide med samisk språk og kultur.

Den første samlingen fant sted på Støren i oktober. Her deltok Aino Danielsen, fra Ystarhagan barnehage i Røros. John Boine Somby, fra Ferista friluftsbarnehage i Trondheim delte av sine erfaringer på samlingen i Trondheim. I Namsos var det barnehagelærerne Lene Johannessen og Heidi Gipling fra Vangstunet barnehage i Namdalseid som engasjerte deltakerne.

Felles info og tips om verktøy

Inspirasjonsdagene hadde også en felles del med presentasjon av aktuelle verktøy:

  • Presentasjon av Samsnakk, et nytt refleksjonsverktøy for samisk språk og kultur i barnehagen, som blir tilgjengelig for alle barnehager i Trøndelag.
Samsnakk

Samsnakk består av en vurderingsdel og en refleksjonsdel for å kartlegge, vurdere og reflektere over egen praksis. Verktøyet vil bidra til å vise behov og retning for kompetanseutviklingsområder innenfor temaet i egen barnehage. Målet er blant annet å skape økt bevissthet rundt det samiske, både for den enkelte ansatte men også for personalgruppen som en helhet.  Det er utviklet i Trøndelag, av Statsforvalteren, DMMH og Nord universitet og finansiert fra kompetansemidler.

Slik fungerer Samsnakk
  • Info om SEAD ved Aasta Joma Granefjell
    Granefjell fortalte hva SEAD arbeider med, og hvordan de kan bidra i både individrettede- og systemrettede tjenester. Hvilke kartleggingsmateriell og læringsressurser som kan brukes i barnehagen. 
SEAD

SEAD er en landsdekkende del av Statped som kombinerer spesialpedagogisk spisskompetanse med samisk språk- og kulturkompetanse. 
Les mer om SEAD.

  • Støttemateriell fra Utdanningsdirektoratet (Udir) 
    Petrine Remman og Cecilie Langholm fra Udir viste til ulike nettsteder der barnehagene kan hente ressurser og få inspirasjon.

- Evalueringer fra dagene viser at deltakerne er veldig fornøyde. Særlig var erfaringene fra pedagogene i barnehagene veldig nyttige. Oppfølging av arbeidet med samisk språk og kultur vil fortsette. Intensjonen er å lage webinarer om tematikkene, og bruken av Samsnakk vil følges opp, forteller Anita Vangstad fra DMMH.