Det er ikke alt man kan lære i utdanningen. Noe lærer man først når man kommer ut i yrket. Veiledning av nyutdannede er en investering for profesjonsutvikling i barnehager, og skal bidra til å skape sammenheng mellom utdanning og yrke.
De første yrkesårene er sentrale i læreres profesjonsutvikling. Nyutdannede lærere trenger støtte til å mestre arbeidssituasjonen og til å videreutvikle sin profesjonskompetanse. Samtidig er nyutdannede lærere en ressurs i det profesjonsfaglige fellesskapet og i utviklingen av barnehagen. En god start på yrkeskarrieren skal også bidra til at lærere ønsker å bli værende i yrket.
Veiledningsordningen er et nasjonalt tilbud til alle nyutdannede lærere, i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.
Den skal bidra til at nyutdannede lærere får en god overgang fra utdanning til yrkesliv. Nyutdannede skal få mulighet til å fokusere på egen profesjonsidentitet og få støtte i prosessen fra utdanningskvalifiseringen til handlingskompetanse i barnehagen.
Ansvar og samarbeid
Eiere og ledere i barnehage og skole har ansvar for å gi nyutdannede lærere en god introduksjon til læreryrket og arbeidsplassen, blant annet gjennom kvalifisert veiledning. DMMH samarbeider pr. i dag med regionene Trøndelag Sør-Vest, Fosen, Trondheim/Malvik og Gauldal om å etablere og videreutvikle gode, lokalt forankrede veiledningsordninger for de nyutdannede barnehagelærerne. DMMH deltar i samlinger for nyutdannede og for veiledere og bidrar både med forskningsbasert fagkunnskap og legger til rette for gode refleksjonsprosesser. Samlingene er viktige arenaer for nyutdannede der de kan møtes og dele erfaringer og reflektere sammen med andre i samme situasjon.
Målet med veiledningsordningen
Målet er at alle nyutdannede barnehagelærere skal oppleve en positiv overgang mellom utdanning og yrke.
Veiledningsordningen er et planmessig og bærekraftig system forankret lokalt og skal omfatte alle nyutdannede nytilsatte barnehagelærere i barnehagen. Alle nyutdannede barnehagelærere skal få tildelt en kvalifisert veileder av arbeidsgiver, og få veiledning de to første årene. Det skal legge til rette for veiledning, individuelt og/eller i gruppe.
Du oppfordres til å ta kontakt med din leder på din arbeidsplass om deltakelse i veiledningsordningen for nyutdannede barnehagelærere i dine to første år som barnehagelærer.
Nasjonale rammer
Veiledning for nyutdannede lærere er et prioritert område nasjonalt og i 2018 bestemte Stortinget at det skulle utarbeides nasjonale rammer for en veiledningsordning som ivaretar alle nytilsatte nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. De nasjonale rammene består blant annet av prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.
Fra 2025 kan kommuner og private barnehageeiere søke om tilskudd til direkte kostnader knyttet til planlegging og gjennomføring av veiledningen.
Ressurser
- Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring: NYUTDANNEDE.NO
- Veiledning for nyutdannede - hvordan kan det gjennomføres?
- Tilskudd til veiledning for nyutdannede lærere og barnehagelærere
- Flere lærere i barnehage og skole - Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024-2030