Revidering av utdanning
Ved DMMH setter vi nå i gang en intern prosess for å revidere innholdet i barnehagelærerutdanningene vi tilbyr. I denne forbindelse ønsker vi å invitere samarbeidspartnere fra praksisfeltet til en workshop. I forslag til hoveddel for ny rammeplan ligger det et krav om partnerskap i utdanningen, noe som skal sikre profesjonsrettede utdanninger og styrke sammenhengen mellom utdanningenes ulike deler. Et slikt samarbeid skal omfatte planlegging, gjennomføring og evaluering av utdanningene, noe vi har gode erfaringer med – nylig ved utarbeiding av ny praksisplan. Denne workshopen er vårt første arrangement for å få inn innspill fra praksisfeltet, og det vil komme flere invitasjoner i tiden fremover.

Om prosessen
I forslag til ny rammeplan for lærerutdanningene, foreslår man felles kjernekompetanser som skal gjelde for alle lærere – uansett hvilke nivå i utdanningsløpet læreren utdanner seg til.
De foreslåtte kjernekompetansene er:
- Faglig kompetanse
- Didaktisk kompetanse
- Pedagogisk kompetanse
- Relasjonskompetanse
- Mangfoldkompetanse
- Profesjonsetisk kompetanse
- System- og organisasjonskompetanse
- Endrings- og utviklingskompetanse
Kunnskapsdepartementet har bestemt at det skal utarbeides nye rammeplaner for lærerutdanningene, og dette arbeidet ledes av FRLU (Faglig råd for lærerutdanning). Se gjerne følgende nettside om Arbeid med mer overordnet styring av lærerutdanningene https://nettsteder.regjeringen.no/stylu/ . Om dere er nysgjerrig finner dere også Forslag til innhold i hoveddel av rammeplan for lærerutdanningene (FRLU) på denne nettsiden: https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads01/sites/530/2025/10/Forslag-til-hoveddel-i-rammeplan.pdf
Nå i oppstartsfasen av vårt arbeid ønsker vi å få innspill fra dere på følgende:
- Hva betyr disse felles kjernekompetansene for barnehagelærerrollen?
- Hvordan kan utdanningen sikre at studentene utvikler kjernekompetansen?
- Hvordan kan ulike fag bidra med kunnskap inn i disse kjernekompetansene?
- Hva bør utdanningen være for fremtidens barnehagelærer?
- Hva er viktige tematikker i de ulike lærerutdanningsfagene for å bygge profesjonsrollen?
Vi håper dette er noe mange ønsker å være med på, og vi inviterer med dette inn til workshop 27.1 kl. 14.00 på rom 702.
Plan for workshopen vil være:
14.00. Kort introduksjon til rammeplanprosessen
14.15. Gruppearbeid
15.45. Oppsummering og veien videre
Vi avslutter ca. kl. 16.00. Det vil være enkel servering.






